Att få ut ditt musikmarknadsföringsbudskap är en sak, men att få rätt budskap där ute är en annan. Din professionella image som oberoende konstnär är av yttersta vikt för att komma över konkurrenshavet. De flesta oberoende band och oberoende artister har någon form av ett musikpress -kit eller ett musikfrämjande kit som de använder för reklamändamål. I allmänhet kommer musiker att använda antingen ett traditionellt utskriftsmusikpaket, ett digitalt presskit (DPK) eller ett online EPK (Electronic Press Kit). Men hur professionella och övertygande är de?
En vanlig fråga som jag får hela tiden av mina oberoende artister och musiker är vilken typ av presskit vi ska sätta ihop? Vilken typ av musikpress -kit fungerar bäst och är mest imponerande och effektivt? Svaret på den frågan beror på några saker.
Vad jag menar med detta är att jag rekommenderar att du skapar och underhåller två typer av presskit – antingen ett tryckt eller digitalt musikpresspaket och ett elektroniskt presskit. Anledningen till detta är enkel. Vissa medier, etiketter, arenor, musikhanteringsföretag etc. föredrar ett tryckpress -kit eller digitalt presskit med din fullblåsta CD så att den kan lyssna för mycket på högeffektiv stereoutrustning för att få full effekt av din musik och dess produktion kvaliteter. Andra föredrar att inte ha sitt kontor överbelastat med högar med presspaket, och deras föredragna metod är bara att granska din musik online.
Av de nyss angivna skälen rekommenderar vi att du gör ett tryckt eller digitalt presskit och har ett online också. Det finns verkligen inget att skapa en online EPK så varför inte ha den tillgänglig. Det finns några mycket bra EPK -tjänster där ute och de kostar bara några dollar per månad. Men jag lägger stor vikt vid att ett EPK (elektroniskt presspaket online) inte räcker. Du måste fortfarande ha det traditionella trycket eller digitala presspaketet i din musikfrämjande arsenal.
Det är anmärkningsvärt att nämna att ditt musikpresspaket förmodligen är ditt mest värdefulla marknadsföringsverktyg och det måste tas på största allvar. Annat än din CD och liveframträdande är det vanligtvis det första intrycket av dig som artist som etiketter, arenor och andra musikmedier kommer att få. Det finns många grafiska företag som specialiserat sig på att förbereda kit för mediakampanjer som du kanske vill överväga om din budget tillåter det. Om inte, för några dollar, lite kreativitet och tid och ansträngning kan du göra det själv. Här är de grundläggande elementen i ett tryckpress -kit och elektroniskt press -kit, och de professionella sätten att göra det.
I din traditionella tryckta musikpresskitversion är elementen att inkludera ett professionellt utformat omslag med din logotyp eller foto, ett introduktionsbrev, band- eller artistbiografi, ett professionellt 8- x 10- svartvitt blankt reklamfoto, mediefunktion artiklar och pressmeddelanden, albumrecensioner och citatblad, hela din längd – utökad uppspelning eller professionellt inspelad demo -CD, ett bransch -CD -ett -blad, ett visitkort och ett professionellt märkt kuvert. Förnödenheterna är tungt papper, portföljomslag, stort kuvert, adressetiketter, visitkort och ditt 8- x 10- glansiga foto. Så här gör du för att sätta ihop tryckpresspaketet.
INSLUTNING OCH INLEDNINGSBREV:
Din professionella musikpresskit bör ha ett imponerande omslag. Detta bör innehålla ett foto av artisten, artistens namn och artistens kontaktinformation. Ungefär som omslaget på en bok. Du bör också inkludera ett introduktionsbrev. Detta bör presentera dig som konstnären som kort berättar lite om dig själv. Bli inte för specifik i detta brev du kan lämna det för bio och andra medier som du kommer att inkludera.
Se till att du riktar brevet till en specifik person – att vara personlig är viktigt. Det ger utseendet på ett icke-cookie cutter-utseende och att du känner att denna media, etikett, plats eller musikagent har betydelse. Se till att antingen längst upp eller längst ner i detta brev har du inkluderat din fullständiga kontaktinformation eller din konstnärs representants kontaktinformation. Följarbrevet ska sättas in precis innanför kitets omslag innan annan information. Kontaktinformationen bör också finnas längst ned till höger på varje sida i musikpromotionssatsen.
Artist eller bandbiografi:
Nästa sida eller vad som egentligen skulle vara den första informationssidan i musikmediekitet skulle vara din artistbiografi -sida. Här bör du inkludera en kort historia av artisten eller bandet, lite om varje medlem om det är ett fullt band. Detta bör inte vara längre än en sida och bör inte vara en långdragen historia för bandet utan bara en kort sammanfattning av vad du har åstadkommit och vart du planerar att gå. Ännu viktigare, du bör inkludera saker som viktiga shower eller turnéer, vunna tävlingar, radiospel eller prestationer som du tycker är anmärkningsvärda och kan höja dig över andra vad gäller popularitet och utveckling. Håll det enkelt, koncist och meningsfullt. Om det inte finns några författare bland dig eller dina vänner, rekommenderar vi starkt att din bandbio skrivs åt dig av en professionell musiktextförfattare. Den’
Media- och pressavdelningen:
Följande sidor i ditt musikfrämjande kit bör vara media och press. Det här är i grunden viktiga klipp av alla artiklar du kan ha fått i musikbranschens tidningar eller tidningar. Gå inte överbord. Inkludera endast mediaklipp som verkligen lyfter fram dig som artist. Välj de fem bästa klippen du har och se till att de reproduceras professionellt. Att notera irriterar en person som får dessa kit mer än slarviga krokiga kopior av media. Var stolt över kvaliteten på satsen. Genomskinliga partitioner av plast bör användas för varje enskilt objekt.
Albumrecensioner och citatblad:
Du kanske vill överväga att inkludera bra recensioner av din CD och citat du har fått angående CD: n eller ditt framträdande. Denna sida bör vara professionellt utformad med kategoriserade rubriker. Den ena ska vara -albumrecensioner och den andra bör vara citat. Glöm inte att sätta citattecken före och efter varje recension och offert.
CD: Antingen ett fullängdsalbum, en EP eller en professionellt inspelad demo:
Det finns några olika sätt att fästa din CD -skiva i ditt musikpresspaket. Om din portfölj har en ärm bak kan du bara släppa in den där. En annan metod är att använda kardborreband placerade på baksidan av CD -skivan och fäst någonstans på insidan av bakstycket. Detta är dock inte den rekommenderade metoden. Speciellt om CD -skivans baksida har viktig information tryckt på den. Om du bifogar en skiva i full längd eller EP (Extended Play) är förhoppningen att du har tagit dig tid att släppa en professionell inspelning så att dess professionalism är upp till snus. Men om du bara använder en demo -CD är det extremt viktigt att notera följande:
– Se till att den är av professionell inspelningskvalitet (Inga källargrejer)
– Se till att produktionskvaliteten är så professionell som möjligt
– Inkludera högst 3 låtar, kanske fyra av dina allra bästa
– Placera dem i en sekvens av bästa
– Gör några sken av professionell omslagsbild och märkning
– Se till att din kontaktinformation visas på demon
– Om du verkligen vill vara säker, låt den utvärderas av en professionell
CD- Musikindustrins enda blad:
Om du bifogar en CD med ett professionellt inspelat och kommersiellt släppt album eller EP, är det en bra idé att bifoga en musikindustri ett ark. Enark används vanligtvis under musikdistributionsprocessen, men genom att bifoga ett ger det mottagaren av ditt presskit mer inblick i din faktiska skiva. Ett blad innehåller vanligtvis ett foto av albumomslaget, albumtitel, artistnamn, kort beskrivning av skivan, låtlistor, UPC -kod, prispunkt och några andra saker. Anteckningar i det ena bladet bör innehålla turnéinformation, radiospel, några citat och några andra saker. Det ena bladet ska vara professionellt skrivet och producerat eftersom det är ett objekt som i allmänhet kan komma i händerna på mycket viktiga personer.
Visitkort och professionellt kuvert och märkning:
Om du eller din representant har ett visitkort som också ska bifogas mappen någonstans. När förpackningen är färdigmonterad ska den läggas i ett professionellt kuvert med tryckt adress och returadressmärkning. Detta kan verka mycket tidskrävande och du kanske tänker, varför kan jag inte bara skriva ut mottagarens adress. Tja, det ser slarvigt och oprofessionellt ut och kom ihåg vad vi sa om slarvigt. Många människor kommer inte ens att öppna ett paket om det ser oprofessionellt ut på utsidan. Vissa kan kalla oss analhämmande, men vi får resultat genom att använda dessa professionella metoder.
Några viktiga anteckningar som hjälper dig att få ut det mesta av ditt tryckmusikpaket.
En sak du behöver komma ihåg är att saker och ting hela tiden förändras med dig som artist. Nya artiklar, nya nationella turnéer, nya mer uppdaterade bilder/foton etc. Därför är du aldrig färdig när du väl är klar med den första versionen av ditt musikpresspaket. Fortsätt uppdatera det med nytt material och nya foton för framtida utskick. Kom ihåg att när det gäller ditt musikpresspaket är du aldrig klar. Det är ett pågående arbete.
När du har skickat ditt presskit till någon slutar det inte där. FÖLJ UPP ett par veckor senare med ett telefonsamtal, e -post eller korrespondens. Etiketter, media och arenor mottar hundratals presspaket varje vecka. Låt inte din gå vilse i blandningen. Var noga med att uppmärksamma dem och i spetsen för spärren av musikpresspaket som de får.
Digital Music Press Kit (DPK):
Digitalpresspaketet innehåller i allmänhet samma information som det traditionella trycksakspresset, även om det har förmågan att faktiskt lägga till mer utan att vara överfull. I princip all din information, din bio, medieartiklar, musik, citat, etc. finns på en CD Rom som filer. DPK, på grund av viss expertis inblandad i programmering, grafik, etc., bör dock troligen utföras professionellt. Om du naturligtvis inte är du, en annan bandmedlem eller någon du känner, duktiga på att göra detta. Fördelarna med en DPK är ganska uppenbara. De tar inget papper, inga portföljer, inga pappersfoton eller utskriftsmaterial. Allt är digitalt. DPK är vanligtvis inrymt i ett DVD -fodral som har professionella konstverk. Så det finns fortfarande inslaget av grafiskt konstverk på omslaget och CD -stämpeln. Övergripande,
Elektroniskt presskit (EPK):
Electronic Press Kit, bättre känd som EPK, är i grunden en onlineversion av ditt marknadsföringsmaterial – ungefär som en webbplats men inte riktigt. Det liknar DPK bara genom att alla filer och grafik är digitala. Du skapar i princip en EPK som om du skulle skapa en webbplats. Men det finns några bra tjänster där ute som erbjuder mallbaserade WYSIWYG -redaktörer som i princip ger dig möjlighet att enkelt ladda upp dina filer. Det finns vanligtvis ett avsnitt för din biografi, dina foton, din press, din musik, dina videoklipp och dina krav på backlinjen. EPK är något som du bör använda utöver ditt tryckta eller digitala musikpresspaket.
Oavsett vilken presskit du väljer att använda, kom ihåg att den måste reproduceras och förberedas professionellt. Detta är ditt första intryck så du måste göra det till ett bra.
Läs också Musikens roll i människolivet