Vi kan känna oss nostalgiska, deprimerade eller energiska när vi lyssnar på musik, och det kan få oss att vilja dansa. Och enligt en ny studie kan det hjälpa oss att känna oss mer sammankopplade med andra, särskilt när vi framför musik tillsammans.Forskningen som nyligen publicerats online i tidskriften Psychology of Music visar att interaktion med andra genom musik gör oss mer känslomässigt anpassade till andra, även när vi inte är i en musikalisk situation.
Tjugoåtta flickor och 24 pojkar, alla mellan 8 och 11 år, från fyra separata skolor i Storbritannien med en jämförbar socioekonomisk sammansättning övervakades av forskare från University of Cambridge.
Ungefär hälften av barnen tilldelades slumpmässigt ett speciellt musikprogram utvecklat av forskarna. Barn träffades en gång i veckan i små grupper under ett helt läsår för att spela aktiviteter som uppmuntrade interaktion, mimik och “mindreading” genom musik. Till exempel var ungdomarna tvungna att upprepa eller matcha ett kort musikstycke som spelades av en annan elev i spelet “Mirror Match”. Barnen var tvungna att koordinera sin lek i spelet “Improviserande rytm” medan rytmen ständigt förändrades.
Den andra hälften av eleverna deltog i lekar varje vecka som uppmuntrade engagemang och imitation. Ändå använde deras spel inte musik utan förlitade sig istället på berättande och teaterförhållningssätt.
Alla barn i studien utförde en serie tester för att bedöma sin “emotionella empati” eller deras förmåga att uppfatta en annans känslomässiga tillstånd som sitt eget, före och efter att de tilldelades en av de två grupperna.
Barn visades ett kort filmklipp av en karaktär i en känslomässig scen i dessa experiment. Efter att ha sett videon fick varje barn fotografier av ansikten som uttryckte sex distinkta känslor och ombads välja det uttryck som bäst återspeglade deras känslor. Barn visade mer känslomässig empati när de valde det ord som bäst matchade karaktärens känslor.
Barnen tillfrågades också om de höll med om 22 påståenden som utformats för att mäta empati, som “Jag tycker om att se folk öppna presenter, även om jag inte får en själv.”
Resultaten visar att empatin förbättrades avsevärt i musikgruppen men inte i den icke-musikaliska spelgruppen när läsåret var slut.
Enligt Tal-Chen Rabinowitch, doktorand vid Cambridges Center for Music and Science och studiens främsta författare, blev forskarna förvånade över denna slutsats.
“På vissa sätt förväntade vi oss att barnen som deltog i kontrollspelsgruppens interaktionsprogram skulle ha en större förmåga till empati efteråt”, säger hon.
Den ökade empatin bland barnen i musikgruppen innebär att interaktion genom musik kan förbättra vår förmåga att dela andra människors psykologiska situationer.
Trots detta säger Rabinowitch och hennes medförfattare att de är tveksamma till att dra några bestämda slutsatser från denna ena studie på grund av det begränsade antalet engagerade studenter. Mer analys, inklusive större elever, behövs för att förstärka kopplingen mellan musik och empati och undersöka hur länge de känslomässiga fördelarna med gruppmusikundervisning kan bestå. De skriver i sin Psychology of Music-uppsats.
De hävdar att denna studie är avgörande eftersom tidigare forskning har visat att empati är avgörande för mänskligt och kooperativt beteende och för att driva människor att säga ifrån mot mobbning.
“Om det finns en metod att utbilda för empati genom att använda musik som ett roligt och välkommet medium,” säger Rabinowitch, “så är det nödvändigt att vara medveten om detta och förstå hur det kan göras.”