Hur du främjar din musikkarriär och bygger din musikfansbas

Försöker du hitta det bästa sättet att marknadsföra din musik och få stora följare fans? Detta är ett stort bekymmer för de flesta musiker; både för dem som just har börjat sin musikkarriär och för dem som har varit i musikbranschen länge. Det råder ingen tvekan om att bra spårning av fans för din musik är avgörande för stor och långsiktig framgång i musikbranschen.
Sanningen är dock att det inte finns något ensam svar på hur du kan marknadsföra din musik. Det beror på att du eller bandet du spelar med sannolikt kommer att ha många unika utmaningar som bör övervinnas innan du kan få fler fans och marknadsföra din musik effektivt. Den goda nyheten är att oavsett om du precis börjat i musikbranschen eller om du är en erfaren professionell kan du få fler musikfans och verkligen marknadsföra din musik för att uppnå följande tre mål:

1. Du måste få fler att titta på din musik.

2. Du behöver folk för att granska din musik, för att ge dig någon form av stöd (antingen genom att köpa din musik, komma ut för shower, köpa produkter för din release etc.)

3. Du måste förvandla dina fans till FANATIER där de berättar för andra (ensam) om hur bra du och din musik är.

Oavsett vad du försöker uppnå i musikbranschen gäller ovanstående tre mål för allt du gör, så länge du försöker utveckla en stark relation med dina fans.

Dessa mål kan alla verka vara separata; Men de är alla anslutna. När du kan uppnå framgång med någon individ förbättrar du dina chanser att lyckas med någon annan. Så snart du verkligen “får” denna grundläggande sanning blir det mycket lättare för dig att vara produktiv i dina ansträngningar.

För att uppnå stor framgång med att marknadsföra musik till dina fans måste du lära dig att tänka strategiskt istället för att bara göra inkonsekventa och individuella handlingar (ett misstag som de flesta musiker och band gör). Istället för att försöka hitta en allmän formel som du kan använda för att hjälpa dig att få fler fans till din musik, måste du börja tänka på samma sätt som de flesta professionella musiker. När jag tränar andra musiker för att lyckas i sin musikkarriär hjälper jag dem att förstå hur man hittar kreativa idéer som de kan använda i sin egen musikkarriär för att snabbt få fler musikfans. När du får förmågan att tänka så här i din egen musikkarriär blir det mycket lättare för dig att övervinna alla hinder som hindrar dina marknadsföringsaktiviteter.

För att illustrera vad jag menar och ge dig de olika stegen (som du kan göra just nu för att få fler musikfans), här är några snabba och enkla saker du kan göra för att uppnå alla de tre ovan nämnda marknadsföringsmålen.

Men innan jag diskuterar detta mer detaljerat kan du få mycket mer nytta av att läsa den här artikeln om du tar dig tid (just nu) för att utvärdera din nuvarande förståelse för hur man lockar musikälskare. Ta detta gratis test av hur du kan marknadsföra din musikkarriär nu innan du läser följande avsnitt i den här artikeln. Öppna en separat flik i din webbläsare nu, slutför utvärderingen och återvänd sedan när du är klar.

Nu när du har mätt din nuvarande förmåga att marknadsföra musik kommer jag att visa dig några sätt att marknadsföra din musik. När du läser, försök att tänka kreativt och fokusera på den “stil” av tänkande som ligger till grund för dessa idéer och inte bara själva idéerna. Detta hjälper dig att bättre förstå vad som gör dem effektiva och hur du kan använda dem i din egen musikkarriär.

Marknadsför ditt musikmål: Få fler människor att höra din musik

Lösning nr 1: Publicera musik med andra musiker på ett samlingsalbum. När du publicerar en samlingsskiva med andra artister publicerar du inte bara din egen musik utan också låtar av andra. Detta är viktigt för när du gör detta kan du marknadsföra din musik till både dina fans och fans av andra musiker på albumet. Kom ihåg att ditt huvudmål kanske inte är att tjäna mycket pengar; men använd albumet som ett prisvärt verktyg för att få mycket mer exponering för nya fans än vad du skulle få ensam. Senare kan du få ut det mesta genom att marknadsföra dina egna skivor, produkter eller produkter till ditt nya utökade fläktnätverk. Denna idé att använda en funktion för att generera många fördelar är en av många framgångsstrategier som jag tränar musiker att använda i mitt musikkarriär mentorprogram.

Lösning 2: Arbeta med andra musiker lokalt. Istället för att hålla andra lokala musiker i din tävling (för att få fler fans), arbeta med lokala musikartister av samma genre för att hjälpa dig att få fler fans som är intresserade av att höra och se dig spela musik. Ett sätt att uppnå detta är att arbeta med ett annat band för att uppträda på samma plats så att fansen av båda banden kan kombineras. Detta kommer att förbättra din relation till arenans ägare (eftersom du tar in fler personer), men du kommer att ha möjlighet att marknadsföra din musik till ett annat bands fans (och till dem för din egen). Denna idé är mycket grundläggande, men i verkligheten, många band tar inte initiativet att gå ut och göra det. Utöver detta gör många band misstaget att dela en plats med andra band som inte finns på deras målmarknad, eller med band som inte gör en stor ansträngning för att locka sina fans till arenan (vilket tar ömsesidig nytta). Ett exempel på att dra denna idé (vilket är ganska vanligt i musikbranschen) är när ett band med en liten följare kommer in och öppnar upp för ett mycket större band. Men om du inte hittar ett mycket framgångsrikt band att öppna kan du ändå uppnå detta; du behöver helt enkelt hitta ett band som innehåller musiker med tillräcklig ambition att agera och genomföra denna strategi.

Främja ditt musikmål: Få dina fans att ta nästa steg

Lösning nr 1: Se till att människor har ett incitament att både vara ett fan av din musik och köpa din musik. De som har lyckats marknadsföra musik kommer att hitta sätt att få sin fans att köpa sin musik istället för att ladda ner den online gratis. Dessutom kan de ta den genomsnittliga lyssnaren och göra honom till en lojal fan. Ett bra sätt att göra detta är att erbjuda något speciellt för personer som faktiskt köper din musik (som inte kan fås genom att helt enkelt ladda ner den gratis). För att detta ska kunna göras effektivt är det viktigt att det du erbjuder kan inte enkelt reproduceras via digitala medier. Detta kan till exempel omfatta VIP-pass för konserter, varor eller andra kreativa och unika föremål. Nyckeln till att få ut denna idé är att du kan implementera en strategi för att främja bra musik samtidigt som du utvecklar ett starkare förhållande mellan dig och dina fans.

Lösning 2: Kolla in din nuvarande fanbas. Det är lätt att marknadsföra dig framgångsrikt som musiker när du kan sätta dig själv där för dem som redan ger dig sitt stöd varje gång du bedriver nya projekt i din musikkarriär. De flesta musiker tror att deras största problem är bristen på musikfans när de helt enkelt inte vet vem deras riktiga fans är och hur de kan ansluta sig till dem. Istället för att kontakta just dessa fans fokuserar många musiker sina ansträngningar på en stor publik. Sanningen är att detta tillvägagångssätt kan fungera; Annonsering av musik på detta sätt kostar dock mycket pengar och tid. Minskar dina pengar, energi och tidskostnader dramatiskt; Öka din musikkampanj genom att hitta ett enkelt sätt att hålla kontakten med din fans hela tiden.

Att främja ditt musikmål: Att göra Casual Music-fans till riktiga fanatiker

Lösning 1: Skapa unika händelser kring din musik som uppmuntrar dina fans att interagera med dig på annat sätt än att bara lyssna på dina låtar eller komma till dina föreställningar. Det finns många olika sätt att göra detta (begränsad till personlig kreativitet); Oavsett vad du gör bör ditt huvudmål alltid vara att utvidga din relation med dina fans så att du kan överbrygga klyftan mellan dina fans.

Lösning 2: Belöna dina största fans med unika föremål och uppmärksamhet som casual fans inte kan använda. Detta kan enkelt knytas ihop i lösning nr 1 ovan eller som en självständig idé. Om du vill att dina musikfans ska vara proaktiva på ett visst sätt (som att sprida ditt bands rykte eller musik till sina vänner), tänk på saker du kan erbjuda dem som verkligen gör dem glada över vad som händer utanför din musik. När du gör det kan du erbjuda något som verkligen hjälper till att sprida bilden av ditt band istället för att bara erbjuda kontanter eller “gratis t-shirts”. Gå en extra mil för att verkligen erbjuda de mest lojala musikfans något speciellt.