De flesta av oss är medvetna om att att spela Mozart för våra barn inte kommer att göra dem smartare eller mer benägna att bli musikaliska underbarn i framtiden. (Även om jag tror att jag läste något när jag var gravid första gången som fick mig att inbilla mig att det skulle göra det, för jag minns svagt att jag spelade Bach för min förstfödda när hon var, hmm, i livmodern.)

Här är något mer trovärdigt: en rad studier tyder på att musikalisk träning gynnar barns hjärnor. Språkförmåga, tal, minne, koncentration och till och med uppfattningen av röstkänsla har alla ökat med musikträning.

Människor med musikalisk träning förbättrar sin förmåga att känna igen vissa ljud, såsom harmoni eller melodi, eller en röst bland en folkmassa. Vi blir mer skickliga på att tillägna sig språk som ett resultat av denna förmåga.

Musikaliska barn – och vi menar inte att vissa föds med musikaliska färdigheter; snarare lär de sig att flöda genom praktiken – tenderar att vara mer känsliga för förändringar i talet, vilket hjälper dem med fonologisk stavning, ordförråd och till och med förstå den känslomässiga innebörden bakom tilltalet. Det här inlägget om emotionell intelligens tilltalar mig eftersom social och emotionell intelligens är lyckans hörnstenar.

Låt oss få ungdomarna inskrivna i musikklasser! Jag funderar. Men, åtminstone för oss, är det inte så enkelt. Vi har inget piano, och vi har inte mycket tid eller pengar att ägna åt lektioner. (Dessutom påminde min dotter mig precis om att hon föredrar elgitarren framför pianot.) Detta, tror jag, inkluderar inte bara instrument och kurser, utan även förstärkare och annan utrustning.)

Hur ska jag säkerställa att mina barn får den musikaliska undervisningen som hjälper dem att utveckla sina hjärnor? Dessutom, hur mycket utbildning kräver de? “Till och med ungdomar som har haft 20 minuter om dagen med musiklektioner – vilket inte är mycket – kommer att visa förändringar i hur deras nervsystem reagerar på ljud, oavsett om det är musik eller tal, efter ett år”, säger Nina Kraus, professor i neurobiologi och fysiologi vid Northwestern University.

Jag håller inte med respekt: ​​20 minuters utbildning varje dag verkar oändlig för mig, och har du någon aning om hur mycket det skulle kosta?

Ange Marissa, en vän som nyligen introducerade mig för ToonsTunes, en ny webbplats där barn kan göra musik. ToonsTunes designers försöker lösa mitt problem. “Att förmedla glädjen med musikproduktion till miljontals människor oavsett skicklighet, utbildning eller ekonomisk ställning”, säger de. De gjorde mig snurrig av förtjusning.

Den här webbplatsen är en stor hit bland mina barn. Jag skulle lätt kunna få dem att mixa musik på ToonsTunes i 20 minuter eller mer varje dag — frågan är om jag låter dem göra det eller inte, vilket helt beror på hur mycket tid vi har.

Jag hoppas att mixtrande med ToonsTunes kommer att ha samma inverkan på mina barns hjärnutveckling som traditionella musiklektioner. Jag tror att det skulle kunna fungera mycket bättre. Deras hjärnor undervisas musikaliskt, men det finns en stor skillnad: barnen är ansvariga för processen. Detta gör det mycket roligare att öva skalor med en handledare. Att göra musik på en dator verkar vara mer likt hur vi lär oss andra konster: genom att göra. Jag studerade ateljémålning på college och har alltid ansett mig vara en målare. Vilken metod använde jag för att lära mig att måla? Jag ritar och målar varje dag, vanligtvis ensam i mitt sovrum eller utanför. Jag blev konstnär genom att helt enkelt måla. Konstlektionerna jag tog gav extra förmågor, verktyg och tekniker, men jag blev verkligen en konstnär genom att helt enkelt måla. Min önskan om formell utbildning väcktes av min drivkraft att skapa konst självständigt, inte tvärtom.

Så jag hoppas att mina barn kommer att lära sig göra musik genom att göra musik (om de inte spelar piano – jag menar elgitarren).